Contentstrategie, visual storytelling, zoekmachineoptimalisatie, informatiearchitectuur. Binnen communicatie en marketing lijken we te zijn doorgeslagen in het samenvoegen van interessant klinkende woorden tot nieuwe vaktermen. Toch zijn ze niet zonder betekenis. Het vakgebied is sterk in ontwikkeling, maar hoe blijf je bij? En belangrijker nog: wanneer vind je daar tijd voor? Google legde dit vraagstuk voor aan haar eigen marketeers. Het resultaat is de gratis app Primer.
Primer biedt strak vormgegeven crash courses van drie tot vijf minuten op het gebied van adverteren, content, analyse en strategie. Binnen de vier domeinen worden iedere week nieuwe lessen toegevoegd die ingaan op een specifiek onderwerp. De lessen zijn gecomprimeerd tot flash cards die je één voor één langsloopt door ze van je scherm te vegen. Interessante inzichten kan je vastpinnen zodat ze in je persoonlijke overzicht komen te staan. De handen-uit-de-mouwen inhoud dwingt je direct na te denken en de kennis toe te passen op je eigen werk. Iedere les eindigt met gepersonaliseerde vervolgstappen in de vorm van bijvoorbeeld een to-do-lijst.
Laat je niet afschrikken door het weinig inspirerende logo en het feit dat de lessen in het Engels zijn. De inhoud is goed te begrijpen en biedt praktische handvaten voor zowel beginnende ondernemers als ervaren marketing- en communicatieprofessionals. Volg bijvoorbeeld een lesje storytelling in drie minuten met ‘Get customers interested by telling a great story’. Of stel direct een to-do lijst op voor het ontwikkelen of aanscherpen van je contentstrategie in de les ‘Make every post count with a content strategy’. Lang niet alles is vernieuwend, maar ook als opfriscursus is het handig. En of je nu op de trein wacht of op de wc zit, een lesje is altijd wel ergens in te voegen. Download Primer gratis voor iOS of Android.